טרכטנברג שכח את הדיור (וגם את התחבורה)

המחאה הישראלית הגדולה בתולדות במדינה התחילה כזכור בגלל מצוקת דיור, ועדיין הדיור הוא אחד מבסיסי המצוקות העיקריים שנדרש לתת להם מענה. לצד הדיור יושבת כמובן גם התחבורה – שני הנושאים האלה שלובים זה בזה בקשר שלא ניתן לנתק. משום כך, מוזר היה להיתקל ברשימת חברי ועדת טרכטנברג להנצחת המצב הקיים. ניכר כי בקרב חברי ועדה זו ישנו רוב מוצק לכלכלנים (במיוחד מקרו-כלכלנים), אך לא נמצא בקרבם ולו מתכנן עירוני אחד או מתכנן תחבורתי לרפואה. לא ברור כיצד שינויים מקרו-כלכליים כאלה או אחרים יכולים להשפיע על ליקויי תמ"א 35 או לתת מענה למחסור בדיור עירוני שאינו ניתן לבנייה בתקנים הקיימים. מן הסתם, טרכטנברג וחבריו לא מתכוונים לטפל בכלל בנושא הזה שהוא אבן הפינה של המחאה.

נראה כי ועדת טרכטנברג מנסה לרדת לעם – יש אתר עם בלוג (שסביר להניח שכמו אתרי ועדות ממשלתיות אחרות יעזור בעתיד למטרות טובות יותר) וגם עמוד בפייסבוק, אבל יהיה קשה להתמודד עם המום המולד של ועדה זו וחוסר המקצועיות שלה בנושאי תכנון עירוני.

לטובת הדיון הציבורי וגם לטובת חברי ועדת טרכטנברג, אני מתכבד לקבץ פה מספר לינקים מהימים האחרונים שאולי יעזרו במשהו לפתרון:

1. יוסי פרחי ודורון צפריר כותבים, מנתחים ומציעים מספר פתרונות.

2. הלל שוקן מנפץ כמה מיתוסים בתחום העירוניות.

3. רועי רוטמן מסביר בעברית מדוברת את שלל מגרעותיו של חוק הוד"לים.

4. יודן רופא כותב יפה על כשלונה של מערכת התכנון הישראלית.

5. עמותת מרחב מציעה מספר תיקונים לתמ"א 35.

6. וזה לא הכל. קבוצה של מתכננים צעירים התחילה לפעול על פתרונות בתחום התכנון העירוני. בשבוע הבא קבוצה זו תקיים פגישה נוספת (כנראה במאהל בת-ים). טרכטנברג מוזמן.

פוסט זה פורסם בקטגוריה ביקורת, דיור, לינקים, תחבורה, עם התגים , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

8 תגובות על טרכטנברג שכח את הדיור (וגם את התחבורה)

  1. רוני הגיב:

    אתה צודק מאד.
    אם היתה לי אפשרות, הייתי רוכשת לכל אחד מחברי הוועדה (בלי קשר לשיוכם המקצועי) עותק של "מותן וחייהן" של ג'ייקובס, וכרטיס חופשי-חודשי לאזור מגוריהם, ומחתימה אותם על התחייבות לא להכנס לרכב פרטי במשך חודש.

  2. יעל ר. הגיב:

    אני קוראת לאמץ את הצעתה של רוני בדבר התחבורה הציבורית. חוששתני שהבעיה הגדולה ביותר בתחום הזה הוא שמתכנני התחבורה הציבורית וראשיה לא השתמשו בה שנים, ולכן אין להם מושג קלוש מה באמת קורה בשטח.

  3. לרמן הגיב:

    חודש? אני חושב שיומיים יספיקו.

  4. חשבון טוויטר של "צוות מנואל" צייץ בתגובה לצייצן אחר:
    "יהיו ביקורים במאהלים נוספים, עוד לא ברור איפה וננסה להגיע לפריפריה ולא רק לת״א. חברי ועדה נוספים יבקרו במאהלים השונים".
    אז שאלתי:
    "כשאתם מגיעים למאהלי הפריפריה (לא צריך לנסות, זה לא כזה מורכב) אולי תגיעו בתחבורה ציבורית? סתם כדי להרגיש איך היא"
    והם ענו:
    "זה רעיון מצויין. אנחנו בטוח ניישם אותו, לא בטוח שיתאפשר לגבי מנואל."

    חשבתי לשאול מה מונע ממנו להשתמש בתחב"צ כאחד האדם, אבל היה לי לא נעים.
    אם מישהו מעוניין, בבקשה: https://twitter.com/#!/TeamManuel2011/status/102836617118625793

  5. יוני הגיב:

    לרמן, לכתוב מילים בבלוג או להתלונן לא יעזור כדי לקדם את המצב – בתור חבר במרחב אתם צריכים לעשות פניה מסודרת ומפורטת לוועדה ולבקש אפילו להציג דף עמדה.

    מניסיון, לעיתים דווקא לפניות כאלה יש סיכוי גבוה להתקבל באהדה ונראה שלוועדה הולכת להיות השפעה גדולה והמלצותיה יישומו – ועל כן חשוב לנסות ולהשפיע עליה ולא רק לשבת ולכתוב מה היא לא תעשה.

    הגיע הזמן לעבור ממילים למעשים – ארגנו פניה רשמית לוועדה ובקשו להציג עמדתם או לקיים דיון פומבי בעניין תכנון עירוני והקשר שלו לאחראיות הוועדה.

  6. לרמן הגיב:

    אכן, פנינו גם באופן רשמי לועדת טרכטנברג דרך הערוצים המקובלים כולל נייר עמדה.

  7. יוני הגיב:

    אני שמח לשמוע וגם אשמח לשמוע עדכון בעניין בהמשך דרך הבלוג.

  8. בוזגלו הגיב:

    שים לב .
    במקום שהחברה הלאומית לדרכים תוציא גם מכרזים עד4 מיליון לשוק.
    היא מעבירה אותם לאחד הטייקונים בלי מכרז.
    והטייקון פונה אלי וגוזר קופון של 20%. (10 שנים משכורת של עובד.)
    אבל למה שהחברה הלאומית תתעסק בקטנות ( 4 מיליון משכורות של 40 שנה של עובד)
    אז תשאלו מה עושים שם .בחברה הלאומית הממשלתית 200 פקידים ומנהלים, מתעסקים עם 7 טייקונים,הריסון,שפיר,לבייב,אשטרום,ועוד כמה.
    אין מה לתקן, צריך להחליף את השלטון. לעשות כמה תיקונים בדמוקרטיה, וגם בדיני עונשין בתחום הכלכלי.
    כמו שאומר העו״ד הידוע בארץ, כדאי שתהיה חייב, ולא חייבים לך.

כתיבת תגובה