לא אושרה תחבורה ציבורית בשבת בתל-אביב (למרות הכותרות בעיתונות)

לפעמים העיתונים עשויים להיות מקור לחדשות שקרובות למציאות. לעתים, הפער בין הכתוב בעיתון לעומת המציאות הוא גדול, אפילו גדול מדי. בימינו, בעיקר בגלל הקצב של האינטרנט מערכות החדשות חייבות לפרסם כמה שיותר כותרות בכל שעה, גם אם אין להן מושג מה באמת קרה ומה הולך לקרות.

והנה דוגמה מהיום בערב. הכותרת של גלובס היא "עיריית ת"א החליטה להפעיל תחבורה ציבורית בשבת". בדה מרקר הכותרת דומה ובכלכליסט הכותרת היא תגובת משרד התחבורה לעניין שלא קרה. אז תרשו לי להרגיע אתכם ולבשר לכם שעיריית תל-אביב-יפו לא אישרה תחבורה ציבורית בשבת. מה? העיתונים הגדולים בישראל טועים עד כדי כך? כן, בעיקר בגלל הלחץ לפרסם כותרות, הסקסיות של הנושא והחולשה היחסית של מערכות העיתונים הגדולות בהבנת תהליכים מוניציפאליים בכלל ובפרט בתל-אביב-יפו.

אז מה כן אושר? אושרה הצעה שמדברת על קידום עתידי היפותטי של תחבורה ציבורית בשבת. ומדוע היפותטי? משום שההצעה עברה לועדת ההנהלה העירונית. לא כאן המקום להרחיב על ועדת ההנהלה העירונית, אבל היא משמשת בעיקר כבית קברות להצעות של חברי מועצה. במקרה המדובר, חברת המועצה תמי זנדברג שלחה בעצמה את ההצעה שלה למנוחת עולמים בועדת ההנהלה. אז נחמד לדבר מעל דוכן המועצה ולצאת בהצהרות על תחבורה ציבורית בשבת, ולקבל כותרות בעיתונים, אבל בפועל מה שנשלח לועדת ההנהלה לעולם אינו חוזר. אגב, 13 חברי מועצה תמכו בקבורת ההצעה של תמי זנדברג (כולל היא בעצמה), 7 התנגדו לתחבורה ציבורית בשבת מכל וכל ו-6 נוספים תמכו בדיון מיידי מעל במת המועצה בסוגייה. במקרה הייתי בישיבת המועצה המדוברת היום (הלכתי לראות את זה) ולכן אני מדבר על סמך זכרוני (ובקרוב יהיה גם פרוטוקול).

כבונוס, תרשו לי להפנות אתכם לעמוד 8 במסמך הזה שמהווה את ההסכם הקואליציוני בין סיעתו של רון חולדאי (תל-אביב 1) וסיעת בגד, או בקיצור הדתיים (חוץ מש"ס). תחת הפרק שבת סעיף קטן 3 מתחייב חולדאי כי: "הנהלת העירייה לא תסבסד ולא תהיה מעורבת במישרין ובעקיפין בשירותי ההסעות לים או לכל מקום אחר בשבתות ובחגי ישראל". אגב, סיעת מרצ נכנסה לקואליציה אחרי סיעת בגד (הדתיים), כאשר הם כבר ידעו שחולדאי התחייב לא לפעול באופן קונקרטי עבור תחבורה ציבורית בשבת בתל-אביב וביפו. חולדאי הולך בין הטיפות. מצד אחד יש לו את מרצ שצריכה להראות רלוונטיות ומהצד השני יש את הדתיים (שגם צריכים להראות איזושהי רלוונטיות). מלמעלה בכלל יושב עליו משרד התחבורה. תמי זנדברג ומרצ חייבים להראות משהו אז קל לצאת בהצהרות וקל מאוד להכניס ידיעות עיתונאיות לא מדוייקות במיוחד בנושאים סקסיים.

יהיה פה מתישהו פוסט על תחבורה ציבורית בשבת וכיצד ניתן אולי לקדם אותה בישראל ובגוש דן (רמז: בקואליציה ובהידברות עם הדתיים ועם הרבנים, ולא נגדם), אבל אם מעניין אתכם לקדם את זה בתחום המוגבל של תל-אביב-יפו אתם מוזמנים לשאול את תמי זנדברג מתי ידונו בהצעתה בועדת ההנהלה. לידידיי במערכות העיתונים מומלץ לבצע תחקיר על כמות ההצעות שעוברות לועדת ההנהלה ובכלל מתקיים בהן דיון. למזלנו, קהילת החברה להגנת בטבע בתל-אביב כבר עשתה חלק מהתחקיר כאן (מתוך 14 הצעות שהועברו לועדת ההנהלה אחת בלבד נדונה).

פוסט זה פורסם בקטגוריה ביקורת, מוניציפאלי, תחבורה, תל-אביב, עם התגים , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

32 תגובות על לא אושרה תחבורה ציבורית בשבת בתל-אביב (למרות הכותרות בעיתונות)

  1. ליאור ש הגיב:

    תודה יואב על ההרגעה, כבר חששתי שמשהו כאן יתוקן

  2. עד שלא נעיף את חולדאי ומרצ מהמועצה, שום דבר לא ישתנה.

  3. עמיר הגיב:

    נשמע כאילו הסעיף בהסכם הקואליציוני אוסר על העיריה להפעיל אוטובוסים בשבת, אבל לא אוסר על קוים כמו קוי הלילה (שהם בתשלום הציבור ולא ממומנים מתקציב העיריה).
    אז זה רק חצי הפסד.

  4. עומר הגיב:

    שלום יואב,
    בתור אחד מהיוזמים של הקמפין של תנועת ישראל חופשית, אני רוצה להגיד שאתה מאוד צודק. היום היה צעד חשוב בכיוון הנכון, אבל ממש לא אושרה תחבורה ציבורית בשבת.
    יש סיכוי שההצעה באמת תקבר בועדות השונות, אבל אנחנו בתל אביב חופשית (סניף תל אביב של ישראל חופשית) נהיה בעירייה כדי לעשות כל מה שאנחנו יכולים כדי וודא שזה לא יקרה
    אגב, האופציה של דיון מיידי במליאה הרי גם ככה לא באמת אפשרי.
    עומר

  5. יפתח בריל הגיב:

    תודה על הפוסט, באמת. גם עבדך הנאמן נכח היום בישיבת מועצת העיר, עזב משועמם בתום הדיון השגרתי בהצעתה של זנדברג, ונבהל לגלות כעבור שעתיים שחושיו העיתונאיים קהו לחלוטין והחמיצו רגע היסטורי מכריע בתולדות העיר. כמה טוב לגלות שזה שוב לא אני אלא עורכי האינטרנט הטירונים.

  6. יעל ר. הגיב:

    הבעיה היא שיותר חשוב לקדם תחבורה ציבורית בשבת שהינה בינעירונית מאשר עירונית. בתוככי תל אביב עוד אפשר ללכת חלק מהמרחקים ברגל או לנסוע באופניים. גם מונית היא אופציה יקרה, אבל נסבלת במרחקים שכאלו (לעומת זה, מונית בליל שישי מהשרון = 130 ש"ח חד כיווני). לנו, תושבי הפריפרייה, אין אפשרויות כאלו כדי לצאת מהעיר למרכז. אנחנו במעצר בית.

    בדיוק כפי שיש מסעדות, חנויות, בתי קולנוע וכן הלאה הפועלים במהלך הסופ"ש, אין שום סיבה שלא תהיה תחבורה שתאפשר לציבור הרחב להשתמש בשירותיהם של כל אלו.

    בהזדמנות זו אציין את פרויקט אוטובוסי הלילה שהושק לפני שנים בודדות ברעש רב, כמעין פיתרון לבעיית השתייה והנהיגה של הצעירים ולבני נוער שטרם קיבלו רישיון – האוטובוסים הללו לא פועלים בליל שישי, שהוא בדיוק הלילה שבו הצעירים הללו הכי זקוקים להם בשל היעדר כל אופציות תחבורה ציבורית אחרות (שלא לדבר על כך שמחוץ לחופש הגדול האוטובוסים הללו פועלים רק יומיים בשבוע כאשר בימים האחרים התחבורה פוסקת בחצות בדיוק, אבל זו כבר בעיה אחרת).

  7. לרמן הגיב:

    עומר, אני שמח שיש הסכמה. כמו שיפתח תאר, לא הרגשתי את משק כנפי ההיסטוריה באולם המועצה, אבל כשהגעתי הביתה, פייסבוק הראה לי שסדרי עולם השתנו. כל הפוליטיקאים פה הרוויחו – מתמר זנדברג דרך חולדאי ועד משה גפני. כל אחד אמר את עמדתו בנושא המורכב הזה וגרוע מזה ניתנה אשלייה לציבור שקרה משהו דרמטי באמת (ובזה אשמים גם העיתונאים וגם הפוליטיקאים). אוטובוס אחד לא יזוז בשבת בגלל ההחלטה הזו. מקסימום בעוד כמה חודשים יתווסף עוד קו של מוניות שירות. כשיש כותרות כאלה גדולות בעצם לפוליטיקאים נגמר התמריץ לקדם את הנושא (ולתקשורת לא תהיה עוד נפילה כזו על הנושא הזה בקרוב). המועצה הנוכחית כבר בסוף דרכה והנושא הזה ספק אם ידון. בעוד כמה חודשים לקראת ההצבעה על התקציב לשנה הבאה (שנת בחירות) הקואליציה מן הסתם קצת תתפרק, משום שכולם ינסו להראות שהם טובים-עירוניים-חברתיים יותר מחולדאי. יהיה כדאי לברר אז מה קורה עם קידום הנושא.

    אגב, אני בעד תחבורה ציבורית יעילה, שקודם כל מתבססת על תכנון עירוני שמאפשר לה לפעול בלי סובסידיות. כל קווי מוניות השירות שפעילים גם בשבת עובדים בלי סובסידיה, משום שרווחי להפעיל אותם והם יעילים כי הם עובדים על צירים עירוניים חזקים. אני מקווה שנחזור לתכנן עוד מקוות שיאפשרו לתחבורה ציבורית לפעול בצורה יעילה עם בעיקר בלי סובסידיה, משום שברגע שיש לך סובסידיה יש לך התערבות של המדינה וזה מוביל לכל אותם שיקולים לאומיים מאתגרים ומלאי פאתוס לא פעם.

    יעל, מסכים איתך שהאתגר האמיתי הוא בכלל מטרופוליני ואפילו ישראלי (רכבת בשבת? נשמע לי טוב). השינוי לא יבוא באמצעות מלחמה בין הדתות בישראל, אלא בהסכמות.

  8. אתי הגיב:

    ברור שיש פה תרגיל וברור שהכותרת מטעות ומרוחקות קילומטרים מהמציאות, ובעיני במקרה הזה זה מצוין והתקשורת עושה שירות חשוב למען המטרה שלא (או שמא כן) בידיעתה, לטובת הכותרת המפוצצת.
    ההישג של תל אביב חופשית קטן, כמעט סמלי. אבל הוא ביטא הצהרת כוונות. פוליטיקאים בשקל או לא, כשבכירים בעירייה וראש העיר מדברים על כוונה להפעיל מערכת תחבורה עירונית אלטרנטיבית בשישי למקרה שההצעה תידחה (וברור שהיא תידחה) זה בעיני הישג אדיר. להעלות את הנושא על סדר היום הציבורי הוא הישג, ולקבל כותרת "אושרה תחבורה ציבורית בשבת", גם אם היא לא מדויקת, עדיפה פי בעיני כמה על עוד טור דעה שמסביר למה צריך להפעיל תחבורה ציבורית בשבת שבמילא בא לשכנע את המשוכנעים שיקראו אותו מלכתחילה.

  9. פינגבאק: מועצת העיר תל אביב יפו תבקש ממשרד התחבורה אוטובוסים בסופישבוע | עיר לכולנו - מהיר בעיר - פותרים את משבר התחבורה בתל אביב יפו

  10. ברק הגיב:

    זאת התנהלותו של חולדאי בנושאי תחבורה ציבורית תמיד, כמו גם בעניין דיור בר השגה. הוא תמיד בעד בלי לבצע כל פעולה, והממשלה היא זו שתוקעת.
    השנה אפשר לקרוא לאופן הפעולה הזה בשמו – "כלכלת בחירות", אבל בפורמט הייחודי של חולדאי: כלכלת בחירות בלי כלכלה. אין צורך להוציא שקל.
    הוא, כמו יאיר לפיד, יודע כי אין דבר שמאחד את הציבור הישראלי יותר משנאת חרדים. יש לקוות שהציבור בתל אביב יודע שזה הכי ניינטיז.

  11. מיכאל הגיב:

    חבל על הכותרות המתלהמות ששופכות את התינוק עם המים. העלאת ההצעה על ידי סיעת מרצ בעיריית תל אביב העלתה את הנושא לדיון ולסדר היום הציבורי. רוצים או לא רוצים, עצם הדיון כאן הוא הוכחה לכך. עד כמה ניתן לקדם את ההצעה, ברור שזה לא יהיה פשוט ולא בגלל הסכמים קואליציוניים בעיריית תל אביב אלא מכיון שאנחנו חיים במדינה בה יש שלטון מרכזי חזק מידי שמתערב ומנהל את השלטון המקומי כקבלן ביצוע. לרשות המקומית יש מעט מאוד סמכויות ויכולות שאינן תלויות באישורי משרד הפנים או במקרה זה משרד התחבורה.

    לגבי העברה לועדת הנהלה – כל החלטה לביצוע עוברת לועדת ההנהלה. בעוד מועצת העיר היא "הכנסת" של הרשות המקומית, ועדת ההנהלה היא "הממשלה" וכל החלטה לביצוע עוברת לועדת ההנהלה. אני מקווה שמרצ תדע לקדם את ההחלטה גם בהנהלה וביחד למצוא את הדרך לשינוי סדרי העדיפות העירוניים.

  12. דני הגיב:

    ממש מרגש, מרצ העלתה לתודעה הציבורית. מה מנע ממנה לעשות זאת ב-14 השנים הקודמות שהיא יושבת עם חולדאי בקואליציה?
    מה מנע ממנה לעשות זאת כשהם התעקשו להתנגד להצעות זהות של אחרים?
    ומה מונע ממנ הלדון בזה תכלס, ולא להעביר את זה לבית הקברות שחולדאי הקים להצעות שלא בא לו באמת ליישם?

  13. פינגבאק: המדריך לעורך המתחיל: כך תוציא כותרת « הסקרן במדבר הוודאות

  14. יעל ר. הגיב:

    לפני שנגיע לחזון אחרית הימים של רכבת בשבת, צריך שיהיה פה מערך רכבת שמצליח לפעול בימי החול. זה לא ממש קורה בחודשים האחרונים…

  15. נועם הגיב:

    אני ממליץ לקרוא את התגובה של אתי, כמה מעליי. היא בדיוק כתבה את מה שאני רציתי לכתוב. אנחנו לא צריכים לבקר את מערכות העיתונים, אלא לשמוח שפעילות יחסית קטנה של ישראל חופשית (לצלם כמה עשרות בודדות של אנשים בתחנות אוטובוס בעיר אחת בלבד) לא נקברה בין איראן, סוריה וכד', אלא עוררה דיון שקיבל תשומת לב תקשורתית. ואחרי כמה פעמים נוספות שזה יקרה, כבר לא יוכלו להגיד לנו את המשפט המטופש "אין דרישה לתחבורה ציבורית בשבת ולכן אין".
    יש דרישה, וכמה שנראה את זה יותר, גם דרך כותרות עיתון לא מדוייקות, יותר טוב.

  16. פינגבאק: למרות הכותרות בעיתונות: לא אושרה תחבורה ציבורית בשבת בתל-אביב • מחאת הדיור

  17. לרמן הגיב:

    אתי, ראש העירייה חתום על הסכם שבו הוא מתחייב לא להפעיל מערכת תחבורה כזו או אחרת בשבתות וחגים באמצעים עירוניים – זה מופיע בפוסט. כלומר, העירייה לא תפעיל מערכת תחבורה אלטרנטיבית בימי ששי. עוד לפני זה, ההצעה עצמה לא תגיע בכלל למשרד התחבורה כי בשביל זה צריך לעבור את ועדת ההנהלה שממנה שום דבר לא יוצא.

    כותרות בעיתון ליום-יומיים זה נחמד מאוד, בעיקר לכל הנבחרים המעורבים, אבל לא הולכים עם זה למכולת ולא נוסעים עם הכותרות האלה בשבת.

    מיכאל, ההשוואה בין הממשלה לועדת ההנהלה היא קצת מופרכת, כשם שמועצת העירייה לא שקולה לכנסת. בשלטון המקומי שיטת הבחירות היא אחרת והסמכויות שונות. לראש הרשות המקומית יש סמכויות רבות מאוד במישור המקומי ויציבות שלטונית כמעט ודאית (באמצעות מינוי סגנים בשכר) והמועצה שלו כמעט חסרת שיניים (לא רק בתל-אביב, אלא בכלל). מצד שני הסמכויות המקומיות מוגבלות לא פעם ע"י הממשלה. בממשלה לכל שר (כמעט) יש תיק וסמכויות. לחברי ועדת ההנהלה יש בערך אותם סמכויות שלך ולי יש.

  18. דודי הגיב:

    ההחלטה לפרסם כתבות על הנושא, למרות שההחלטה שעברה במועצה היא חסרת משמעות מעשית, היא החלטת עריכה לגיטימית ואפילו הגיונית.

    נושא כמו התחבורה הציבורית בשבת קבור במעמקי הסטטוס קוו ואין בו שום התרחשות חדשותית אמיתית מזה שנים. הדבר היחיד שכן קורה, זה מה שלא קורה – לא נוסעים אוטובוסים בשבת.

    אבל הוא נושא בעל חשיבות. הדרך של התקשורת לעורר בו דיון – בגלל החשיבות, ולמרות היעדר ההתרחשויות החדשות – היא על-ידי מתן במה נרחבת יחסית לאירועים שוליים, כמו החלטה הצהרתית של מועצת העיר או הפגנה מעוטת משתתפים.

    ומתוך הדיון הציבורי יכול לעלות הסיכוי לשינוי ממשי בשטח. אני חושב שבנושא אוטובוסים בשבת, חלק גדול מהפוליטיקאים הדתיים נכונים לפשרות, ומהלך בנושא היה אפשרי בממשלה ש"שינוי" הייתה חברה בה, לו רק הייתה ללפיד ולפורז יותר מודעות לחשיבות הנושא.

  19. במקרה הזה עיוות המציאות נעשה באמצעות הדרג הפוליטי שמצא הזדמנות לזרוק פצצה לאוויר שהתקבלה בברכה על ידי העיתונאים. משהו אחד טוב יצא: שיעל דיין קמה מן המתים. לא ידעתי שהיא עדיין פעילה ופתאום מתברר שהיא אפילו חברת מועצת העיר.

  20. פינגבאק: מילה של בביוף – לא תהיה פה תחבורה ציבורית בשבת | עוד בלוג תל-אביבי

  21. מלונות בתל אביב הגיב:

    חשבתי שכן אישרו את התחבורה הציבורית וכעת זה עלה לדיון בממשלה, טוב העיקר התיירים יוכלו ליהנות שהם יגיעו לטייל באזור.

  22. דני הגיב:

    מיכאל אם היית יודע אילו בושות עושה יעל דיין לפעילות החברתית וחופש הביטוי בתל אביב, לא היית מברך על המשך פעילותה

  23. פינגבאק: המתקפה נמשכת | ירושלים האחרת

  24. פינגבאק: מרצ קוברת את התחבורה הציבורית בשבת – תיעוד וידאו | עוד בלוג תל-אביבי

  25. נפו הגיב:

    נראה לי שעכשיו, כשוועדת ההנהלה החליטה לאשר את ההצעה, מגיעה התנצלות לתמי, לא?
    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?fbdid=1000747256

  26. לרמן הגיב:

    נפו, מה שבאמת צריך זה פוסט שמסביר מודע מה שאושר הוא הוספה של קו אחד על אבן-גבירול. שאר הקווים לא כלכליים להפעלה למוניות שירות ולא יצאו לפועל.

  27. פינגבאק: עיריית תל-אביב-יפו החליטה: לא רוצים תחבורה ציבורית בשבת | עוד בלוג תל-אביבי

  28. פינגבאק: המדריך לעורך המתחיל: כך תוציא כותרת « משא בן אלף מילים

  29. פינגבאק: מימון, תוכן וכסף | עוד בלוג תל-אביבי

  30. פינגבאק: ללא שיניים: שני ללא בשר במועצת תל אביב יפו | שרון מלכי

  31. פינגבאק: חברי הכנסת האורבניים בכנסת הבאה | עוד בלוג תל-אביבי

  32. ליטל בר הגיב:

    מחכים ומחכות לאוטובוס בשבת? סגנית ראש עיריית תל אביב, מיטל להבי מעמידה דברים על דיוקם בנושא תחבורה ציבורית בשבת.. שתפו שתפו!

כתיבת תגובה