בקרב על הדיור המכוניות ניצחו ובגדול

בכל פעם שעיריית תל-אביב-יפו עושה צעד אחד קטן ומהוסס קדימה, היא מזדרזת לעשות ארבעה צעדים גדולים אחורה. כך התבשרנו אתמול באמצעות פייסבוק על קמפיין "באתי, ראיתי, חניתי!". השם האמיתי של הקמפיין צריך להיות למעשה, "באתי עם האוטו, היו פקקים חבל על הזמן, ראיתי את הולך הרגל בשניה האחרונה לפני שעליתי עליו, חיפשתי חנייה, כמעט הצלחתי להיכנס אליה, אבל הג'יפ שלי גדול מדי, הסתובבתי עוד רבע שעה, ובסוף חניתי בין שני עצים עם כל הגלגלים על המדרכה!"

מסתבר שבעוד שאנשים צריכים לשלם על דיור, חשמל, אוכל ושאר מותרות, במדינת המכוניות הקומוניזם שולט ביד רמה. מהראשון במרץ הקרוב מתוכננת לגדול ההנחה בחניוני אחוזות החוף למכוניות הרשומות בבעלות של תושבי העיר מ-50% ל-75%, וכמן כן יהיו קצת יותר חניוני קרוב לבית, שהם חניונים שמכוניות שמצליחות להיכנס אליהן בזמן מקבלות מגורים בחינם ללילה. בחניון הבימה המפואר תינתן חנייה חינם מחצות, ומי שיצליח להתניע את האוטו מוקדם בבוקר לא ישלם. בנוסף, ייבנו עשרות חניונים נוספים המסומנים בורוד במפה זו. אבל זה הכסף הקטן בסיפור. הכסף הגדול הוא בכך שעיריית תל-אביב-יפו מתכננת להעניק לכל תושבי העיר, ללא קשר לאזור מגוריהם, אפשרות לחנות חינם בכחול-לבן בכל העיר. מדובר בביטול תו הזהב של הקשישים והפיכת כל התווים הרגילים לתווי זהב.

מדובר באקט קומוניסטי שיתמרץ כניסה נוספת של רכבים לתוך העיר. עד היום התושב היה צריך להשתמש בסלופארק כשיצא מהאזור שלו, ועכשיו גם את המחסום הקטן והזול הזה הורידו. מכורי החנייה מקרב תושבי אזור 1 (וחלק מאזור 2) צפויים לגלות שעכשיו במקום להתחרות רק עם תושבי האזור שלהם על מספר החניות החינמיות שיש, הם הולכים להתחרות בכל תושבי תל-אביב בעלי הרכב מהישימון הצפוני וממדבריות הדרום כאחד. מצוקת החנייה תגדל בפועל, זמני חיפוש החנייה יתארכו ואיתם זיהום האוויר והסיכוי לתאונות דרכים. והדבר האירוני באמת הוא שלא מעט מקרב התושבים שיידפקו מהמהלך (בעיקר במרכז העיר) אשכרה חושבים שהמהלך של איחוד אזורי החנייה בעיר יעשה להם טוב. חולדאי נותן פה לתושבים סוכריה מורעלת וממכרת. חנייה בחינם – נסה עד שתתמכר, ותגלה ששכחת איך זה לצאת מהבית בלי להתניע את הרכב. עם המצוקה הגדלה של החנייה בחינם לאורך שעות רבות יותר ביום, יתגבר התמריץ להכשיר עוד חניונים, לבנות עוד מחלפים ולהשקיע עוד מיליונים טובים רבים במכוניות במקום באנשים. במקום צמצום אזורי חנייה וגביית אגרה עבור תו אזורי ומהלכים אחרים שיצמצמו את זמני חיפוש החנייה, העירייה מתנהגת כאילו השטח העירוני לחנייה הוא בלתי-מוגבל. התוצאה תהיה מחסור גדול יותר בחנייה חינמית כמובן.

מבחינה פיננסית על-פי עיתון הארץ מדובר בסבסוד של 35 מיליון ש"ח מדי שנה לטובת מגורי מכוניות בעיר. בכסף הזה ניתן היה לבנות כמה עשרות גני ילדים או כמה כיתות בבתי-ספר בכל שנה ושנה. במקום זאת לילדים יהיה צפוף יותר בבתי הספר, מחירי הדירות ימשיכו לעלות, אבל לפחות למכוניות מרווח בחניונים. ועוד לא הכנסנו את העלויות של זיהום האוויר שהתווסף לנו. מילא, אם היו מחליטים להוריד את החניות הלא-חוקיות על המדרכות, אבל בנוסף לכל ההטבות, למכוניות עדיין יהיה מותר להניח את גלגליהן על כל פיסה עירונית במהלך הלילה. אבל דיר בלק אם בני אדם ישנו באוהל בפארק.

על-מנת להכשיר את השרץ בעיריית תל-אביב-יפו מצאו שעיר לעזאזל בדמות משרד התחבורה. העירייה מאשימה את משרד התחבורה בכך שפגע בתושבי העיר ברפורמה שנערכה בקיץ. העירייה לא מציגה נתונים בנושא, אלא סתם אמירה כללית. כמובן, שלא מעט אנשים כן נפגעו ברפורמה ולא מעט גם הרוויחו ממנה. אבל גם אם הרפורמה פגעה בחלק מתושבי העיר לא ברור מדוע העירייה צריכה להגיב במהלך שפוגע בתושבים רבים נוספים. הרי שיפור ותמרוץ נסיעה של רכב פרטי בתוך העיר יפגע בראש ובראשונה בתחבורה הציבורית ובמשתמשיה. בנוסף, לא ברור איך מתן צ'ופר למכוניות אמור לעזור למי שנפגע מהרפורמה בתחבורה הציבורית ובמיוחד לילדים ולקשישים ולמחוסרי רכב. לחולדאי הפתרונים. אגב, בסוף מרץ אמורים לחול מספר שינויים בקווי האוטובוסים והשרות בתוך שכונות העיר אמור להשתפר. האם אז תודיע עיריית תל-אביב-יפו שבעקבות שיפור השרות בתחבורה הציבורית היא מבטלת תמריצים לשימוש ברכב פרטי? בכל מקרה, יש לי פה תמונה עדכנית של ראש אגף התכנון בשלב שבו הוא הגה את התוכנית:

ראש אגף התכנון בעיריית תל-אביב-יפו*
Director of Planning

אך לא הכל אבוד. ההחלטה לסבסוד הנסיעה ברכבים פרטיים בתוך העיר תוך החרפת מצוקת החנייה והגדלת זיהום האוויר אמורה עדיין להתגלגל למועצת העירייה ב-20 בפברואר במרכז עינב (על גג גן העיר) בשעה 18:00. הדרך היחידה למנוע מההחלטה הזו לעבור היא במידה ותושבים רבים, אשר מחזיקים רכב, מתגוררים במרכז העיר ומכורים לחנייה בחינם יבינו שההחלטה לאחד את אזורי החנייה תפגע בהם מאוד ויפעלו בהקדם. בנוסף, ייפגעו כל המשתמשים באמצעי התחבורה האחרים – התחבורה הציבורית, האופניים וכמובן הולכי רגל שנמצאים תמיד בתחתית סדר העדיפויות.

בפעם הבאה שעולה לכם שכר הדירה תזכרו את מאמצי התכנון והבנייה העירוניים והסובסידיות שניתנות למגורי המכוניות בעיר. יש סיכוי שהדירה הבאה שלכם תהיה מרתף ואולי חניון – האפשרויות הן בלתי-מוגבלות.

* סתם, התמונה לקוחה מתוך הספר המצויין הזה על המלחמה של המכוניות בבני האדם

ולסיום, גבירותיי ורבותיי, אני שמח להכריז שמערכת הבחירות המוניציפאלית בתל-אביב-יפו החלה עכשיו באופן רשמי.

פוסט זה פורסם בקטגוריה ביקורת, דיור, חולדאי, חניה, מוניציפאלי, תחבורה, תל-אביב. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

18 תגובות על בקרב על הדיור המכוניות ניצחו ובגדול

  1. יהונתן הגיב:

    זה שמערכת הבחירות החלה זה נחמד. השאלה היא האם אתה מתמודד בה?

  2. בנימין הגיב:

    לא מיותר להזכיר עוד זווית של ההחלטה הזו – זה לפני כמה ימים נחשף עוד נדבך קטן בקשר העמוק והאורגני של עולם הפשע לעיריית ת"א. ענייני חניה הם דרך לא רעה להסיט את תשומת הלב.

  3. קשה לי להאמין שהם יצליחו לעמוד בזה. כמו התורים של הלחם ברוסיה.

    הדבר הזה יגרום לכך שלתושבי פנים תל אביב יהיה עוד יותר קשה למצוא חניה ממה שהיום וזעקתם תגרום לשינוי חוזר של המדיניות. או שמספר רוכבי האופניים במרכז העיר יגדל.

  4. לרמן הגיב:

    יהונתן, יש לי התחייבויות קודמות.

  5. עודד הגיב:

    לכאורה "כלכלת בחירות" וסוכריה לתושבי העיר.

    למעשה:

    – סוכריה למשקי בית תל אביביים מרובי כלי רכב על חשבון משקי בית חסרי רכב.
    – העדפה למידת האנוכיות לעומת מידת הכנסת האורחים.
    – הטבה לבעלי רכב באזורים עתירים במקומות חניה על חשבון אזורים בהם קיים מחסור במקומות חניה.

    ניתוח הבעיה והצעת פתרון שונה – "תווי חניה – צדק חלוקתי, ניטראליות ציבורית ואוטונומיה"
    http://way-togo.com/story-330

  6. אייל הגיב:

    מה שחולדאי עשה הוא למעשה המשך תהליך האונס של לב העיר והפיכתו למרכז של בידור ותיירות עבור האיזורים האחרים בעיר. הרי אני לא אסע עם המכונית לרמת אביב ג' או צהלה, אבל הם כן יבואו לכאן ועכשיו ישלמו פחות עבור הזכות לזהם לי את השכונה.

  7. פינגבאק: כלכלת הבחירות החלה – חניות גבירותי, חניות | שרון מלכי

  8. יוני הגיב:

    רגע, רגע.
    "מדובר באקט קומוניסטי שיתמרץ כניסה נוספת של רכבים לתוך העיר"
    מדובר בהטבה לתושבי העיר – הרכב שלהם כבר נמצא בתוך העיר, הם לא צריכים תמריץ להכנס לעיר: הם גרים שם.

    "במקום להתחרות רק עם תושבי האזור שלהם"
    לא נכון. בשעות היום כל אחד יכול לחנות בכל "כחול-לבן" ברחבי העיר, גם אם הוא תל-אביבי וגם אם לא. כל מה שקרה הוא שעיריית תל-אביב באה לקראת התושבים שלה ומקנה להם הנחה בחנייה בתחומי העיר. מקום שאסור בחנייה למי שאינו תושב האזור *עדיין אסור בחנייה*, גם ביום ובמיוחד בלילה (לפי "תו החנייה האזורי").

    אני לא חושב שדפוסי החנייה הולכים להשתנות יותר מידי, שהרי עלות סלופארק / פאנגו לתושב העיר: ~60 אגורות לשעה, אף אחד לא עושה שיקול כלכלי כאן.

  9. לרמן הגיב:

    אולי הייתי צריך להדגיש שזה יתמרץ כניסה למרכז העיר עם המכונית ע"י תושבי שכונות הפרברים מצפון ומדרום, אבל נראה לי שזה נאמר בפוסט. בשעות היום המכוניות של תושבי הצפון והדרום לא נהנות מזכות למגורים בחינם במרכז העיר ועכשיו הן יהנו מכך. גם אם זה פער קטן יחסית חינם הוא מחיר קסום שמתמרץ בזבוז גם לעומת חסם כלכלי נמוך.

  10. יוסי הגיב:

    האם חישבת ומצאת שאכן השינוי המתוכנן יעמיס עוד מכוניות על הכבישים? נדמה לי שבמקביל להורדת המחיר לתושבים, תהיה העלאת מחיר לבאים מבחוץ. אז איך אתה בטוח שהדבר יעמיס על הכבישים? אתה משוכנע שרוב המפקקים הם תושבי תל-אביב? אולי הם דווקא תושבי חוץ?

    אין לי חיבה לחולדאי, אבל לוּ הייתי בא לפתור את מצוקת התחבורה של תושבי ת"א, הייתי מנסה לשפר את מצב התחבורה הציבורית (למיטב ידיעתי, יש מעט מאוד שהעירייה יכולה לעשות בנושא, מבחינת סמכותהּ), מקל על התניידות באופניים, מוסיף צל ככל יכולתי לרוכבים ולהולכים, מקים car2go של העירייה, ובמקביל מקל על החנייה של אלו שאין להם ברירה אלא להשתמש במכונית. לא ברור לי שהרפורמה המדוברת אינה פעולה סבירה לשיפור חיי התושבים, במקביל להשקעה בתחבורת אופניים.

    עוד הערה: אתה משווה בלעג לחוסר המעש של העירייה בנוגע לשכר דירה, אבל למיטב זכרוני אין לעירייה אפשרות להגביל שכר דירה או להוריד שכר דירה. זאת בניגוד ליכולת שלה לשלוט במחירי החנייה.

    (אגב, אני לא אינטרסנט. אין לי מכונית. אני מתנייד באופניים ואוטובוס בתוך העיר, ורכבת אל עבודתי אשר בצפון).

  11. עודד הגיב:

    יוסי,

    פתחת בשאלה בעלת טעם, בנוגע לסיכום העומס על הכבישים כתוצאה משינוי תכנית החניה, שעשויה להשפיע על הפחתת תנועה מחוץ לעיר והגברת תנועה פנימית של תושבי העיר. ציינת גם שאינך מוטה משום שאין לך מכונית ואתה עושה שימוש באופניים ותחבורה ציבורית.

    אודה על התייחסותך לשתי נקודות.

    א. מה כוונתך בניסוח "…מקל על אלו שאין להם ברירה אלא להשתמש במכונית". לרבים מתושבי העיר לא נתונה ברירה להשתמש במכונית עקב מחסור באמצעים כספיים, או אילוצים הנובעים מסדרי עדיפויות בניהול תקציבם האישי, או קשיים למצוא חניה סמוך לביתם – האם העירייה צריכה להתחשב בחסרי ברירה אלו ולהקל עליהם להחזיק מכונית. מנגד, ישנם בעלי מכונית רבים שאינם מוכנים למאמץ של שימוש באופניים או בתחבורה ציבורית, למרות שאינם בעלי מוגבלות פיזית או נפשית חמורה – האם אלו חסרי ברירה.

    ב. האם מידת הנימוס והכנסת האורחים לא דורשת מתושבי העיר (ובמיוחד חסרי רכב שאינם מעמיסים על שולי הרחובות) להזמין אורחים ולתת להם אפשרות לחנות לפחות בתנאים של המארחים?

  12. לרמן הגיב:

    יוסי,
    אני יודע שעלייה במחיר מ-5 ש"ח ל-6 ש"ח פחות משמעותית מהורדה במחיר מ-1 ש"ח לחינם. מחיר חינם מביא לבזבוז אדיר לעומת מחיר מינימלי (ותחשוב מה היה קורה אם חנויות הכל בשקל היו הופכות להכל בחינם).
    נכון שלעירייה יש יכולת לשלוט יותר במחירי החנייה, וגם שם באופן מוגבל יחסית (מחיר המקסימום נקבע ע"י משרד התחבורה בכחול-לבן). אבל יש כמה משחקי דירות שהעירייה יכולה לעשות ובראשם קביעת מספר דירות מינימלי בפרוייקטים חדשים (שלא ייצור מגדלים של דירה בקומה) ובחינה מחודשת של נושא החניונים החורגים ויש עוד דוגמאות כבר בסמכויות שיש לה היום.

  13. מורין הגיב:

    1. חינם =זה שלי ומגיע לי (בפועל). היום כשצריך להפעיל כל 3 שעות סלופארק ושוכחים ונלחצים לא מרגישים בעלות על מקום החניה. לך תשנה את זה אחר כך חזרה – התגובה תהיה הרבה יותר חריפה.
    2. לדעתי אף אחד לא יכריח את העירייה להפסיק אם היא תצא בפרוייקט של מוניות שירות על חשבונה במקומות קריטיים. חולון עושה את זה (בערבי שישי היא מוציאה קו לתל אביב).
    3. העירייה אמנם לא יכולה לקבוע מה יהיה שכר הדירה (אלא אם כן היא תבנה מבנים בבעלותה והיא יכולה), אבל היא דאגה יפה מאוד שלא יהיה דיור בהישג יד בעיר גם בקלות איחוד הדירות וגם במרדף והאיומים על הדירות המחולקות שגרם לכך שהרבה חברה נזרקו לרחוב בפרק זמן קצר יחסית ושיבש פה את כל מערך הביקוש וההיצע.

  14. פינגבאק: קומוניזם למכוניות והגדלת אי-השוויון לבני האדם – ההצבעה מחר | עוד בלוג תל-אביבי

  15. פינגבאק: בשנה הבאה נשב על הטריבונה בים ונספור ציפורים נודדות | עוד בלוג תל-אביבי

  16. פינגבאק: אנו השקופים | עוד בלוג תל-אביבי

  17. פינגבאק: המשימות הגדולות (והאפשריות) של הקדנציה הבאה בתל-אביב | עוד בלוג תל-אביבי

  18. פינגבאק: לקראת מדיניות חניה לא קומוניסטית – מנטל כאוב לנכס אהוב | עוד בלוג תל-אביבי

כתיבת תגובה