מקבץ לינקים קצר לפני החג

חג חרות שמח לכל באי הבלוג! שתהיה לכם שנה חופשית מכפייה כלכלית, מדינית, דתית, תחבורתית ובכלל.

ועכשיו למקבץ קצר:

1. אביב לביא עלה על הטריק השיווקי של החברה שאמורה להעמיק את תלותה של מדינת ישראל במכוניות פרטיות והקרוייה בשם האוקסימורוני משהו "בטר פלייס" וכך כותב לביא:

"מדינת ישראל צריכה להיגמל מההתמכרות למכוניות הפרטיות, כי שום מכונית חשמלית לא תחלץ את ש' ואת המדינה מהפקק שבו הן תקועות. אבל את זה שי אגסי לעולם לא יגיד, כי אז מה הוא ימכור לנו?"

המודל הכלכלי של אגסי וחברת המכוניות שלו מבוסס על הגדלת כמות הנסיעה לכל אדם בארץ (הרווח של "בטר פלייס" מגיע מכמות ההטענות) ומדיניות תכנון עירוני המבוססת על פרבור מקסימלי, גריסת שטחים פתוחים בקצב הולך וגובר, והפרדת שימושים. לא סתם אגסי גייס את היחצ"ן מס' 1 בנושא הרכב הפרטי, שמעון "מכונית לכל פועל" פרס. העיקר שבתמ"ג זה יירשם בצד של הפלוס.

2. במעבר חד לירושלים המערבית. האם רחביה תזכה לכך שרחוב עזה יהפוך לרחוב מסחרי אמיתי ופעיל (High Street כלשונו של ערן הדס) ברוחו של יהודה המכבי למשל? לא נראה שזה יקרה (עיריית ירושלים עוד עובדת על כמה קורסים בנושא עירוב שימושים ועירוניות למתחילים), אבל הציטוט של אלברט סוויסה, אשר מפעיל בית-קפה ברחביה, מראה כמה קל להבין את קסמה של העיר:

"בתור תושב ותיק ובעל עסק, לסוויסה יש הרבה מה להגיד על רחביה ועל האפשרויות לפתח אותה. "באופן כללי הדגם של השכונות הישנות בירושלים הוא הדגם העירוני האותנטי, הוא הדי-אן-איי של הערים. השילוב הטבעי בין עסקים, מסחר, מגורים ותענוגות הוא שיוצר את המרחב העירוני. כל הניסיונות האחרים הם תמיד כאלה שמזריקים החייאה לרגע, כמו תאטרון ירושלים, שבאים אליו לערב אחד אבל מסביבו אין עירוניות". תכנית המתאר החדשה מאפשרת יותר פיתוח של חזיתות מסחריות ברחוב עזה, אך סוויסה חושב שבתחום הזה נחוצה לא פחות ממהפכה. "הדבר הכי נכון לרחוב עזה זה להפשיר את כל דירות הקרקע למסחר. אם זה יקרה הוא ייהפך באופן אוטומטי למקבילה של עמק רפאים. צריך ללמוד מתל אביב, שבה סביב כל רחוב יש עולם עירוני בפני עצמו. סביב דיזנגוף, אבן גבירול, פלורנטין יש אוכלוסייה שעושה שימוש במגוון העצום שמפורק לסוחרים קטנים. 

"רחביה הופכת עכשיו למעין מכרה זהב לנדל"ן והערך המוסף המיוחד שלה זה שהיא נמצאת בלב העיר", מסמן סוויסה את המגמות העכשוויות. "אבל צריך לפתח תפיסה של ירושלים שבה יש מקום להומואים, לסביות, ערבים, לכל הסוגים. הרחוב הוא סוג של קהילה, זה בית המדרש שלנו, בית הכנסת שלנו, המקום שבו אנחנו מחליפים אנרגיות ארוטיות ואינטלקטואליות. אם אנחנו לא נבין את זה אנחנו כל הזמן נשחק לידיים של החברה השמרנית". בסופו של דבר מפנה סוויסה את האצבע אל בן אדם אחד: "הדבר הכי פשוט הוא שברקת יקבל החלטה אמיצה. זה לא יכול לעבור בסטנדרטים של פקידות נמוכה. ברור שתהיה התנגדות מצד חלק מהתושבים להפוך את רחוב עזה לרועש יותר, אבל הוא יכול לקחת דוגמה מצ'יץ', שקבע שתל אביב זו עיר: מי שיש לו מטר ורבע פנויים בחוץ שיפתח שולחנות וכיסאות, ומי שזה לא מתאים לו שילך לרמת אביב". סוויסה חושב שרחוב עזה הוא המפתח: "תהליך של פיתוח רחוב עזה יוציא את מי שהולך ומשתלט על רחביה היום, אלה האנשים עם הכסף הגדול שרוצים שכונה סולידית ונקייה מכל מיני ריחות ועניינים"."

3. מדד חדש יוצא לאור – עלות מחיה+תחבורה.

4. איתמר כהן נותן סימנים במכת הכניעות לרכב הפרטי בישראל.

פוסט זה פורסם בקטגוריה לינקים. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

0 תגובות על מקבץ לינקים קצר לפני החג

  1. פינגבאק: בדרך לעזה | עוד בלוג תל-אביבי

כתיבת תגובה