מזרח רחוק – מזרח ירוק

פוסט אורח מאת גיתית.

לפני כחודש וחצי מר לרמן הזמין אותי לפגישה של הפורום הירוק בתל אביב. למרות השם לא מדובר בפורום של מעשני ומגדלי מריחואנה, אלא בפורום בהובלת החברה להגנת הטבע למען חיים אקולוגיים, נעימים וירוקים יותר בתל אביב. מכיוון שלי בעצמי יש אג'נדה ירוקה ועניין רב בתחום החלטתי להצטרף לפגישה. המסקנות מהמפגש היו מעניינות ואני מניחה שעד הבחירות יהיו מפגשים נוספים שיחדדו את חשיבותה של אג'נדה ירוקה אצל ראש העיר הבא של תל-אביב, והכוונה היא לא רק בשתילת עצים (פעולה מבורכת כשלעצמה) אלא גם במחזור, בצמצום זיהום האוויר, בהנגשת העיר להולכי רגל ולרוכבי אופניים ועוד. בכל מקרה, בעקבות המפגש התקשרה אליי אביטל מהפורום הירוק וסיפרה לי לעומק על מפגשים אזוריים שמתקיימים ברבעי העיר השונים לקראת הבחירות, ושאלה האם אהיה מעוניינת להצטרף לצוות של יד אליהו. נעתרתי באותו הרגע, מכיוון שזה זמן מה שאני מחפשת פעילים בשכונה ואנשים שאכפת להם מהנעשה בה. אביטל חיברה אותי עם האדריכל איתי הורוביץ שהכיר לי גם את האדריכלית מיכל דון וביחד התחלנו לעבוד על מצגת ליד אליהו.

איתי ומיכל האירו את עיניי לנושאים שלא הייתי מודעת אליהם קודם לכן – בעיקר נושאי תכנון עירוני, ונושאים ארכיטקטוניים. כמו כן, יצא לי להכיר שני אנשים מאוד נחמדים מהשכונה בסיטואציה יותר מעמיקה מ"שלום שלום", ואנחנו בניסיון להתרחב ולהביא יותר אנשים לכדי פעולה ועניין בנעשה בשכונה. לקהילתיות חשיבות מאוד גדולה בפיתוח והנעת תהליכים, ובאופן כללי ל"איגוד" כוח רב יותר מאשר ליחידים. ברגע שאנשים מרגישים חלק מקהילה הם משקיעים במקום שבו הם גרים ומטפחים אותו, הן בשל תחושת השייכות למקום והן בשל הכבוד לאנשי השכונה שהם כבר לא זרים גמורים. אז מי מכם שגר ביד אליהו או מכיר אנשים שגרים ביד אליהו ומעוניין להצטרף אלינו שיצור עמי קשר דרך לרמן.

הפורום הירוק ביקש לקראת הכנס של רובע 9 – מזרח העיר, שכל שכונה תספר על היתרונות, המפגעיםותציע רעיונות לשיפור בתחומה. המצגת של יד אליהו שעליה עמל איתי בעזרתה של מיכל וקצת בעזרתי לפניכם:

5 עובדות על יד אליהו:

1. מבחינת שטח ואוכלוסין – יד אליהו היא השכונה הגדולה ביותר ברובע.

2. יד אליהו היא השכונה הירוקה ביותר ברובע ואולי אף בתל אביב כולה (שווה בדיקה).

3. לזכות העירייה יאמר כי השקיעו 34,000,000 ₪ בפיתוח הגינות והשטחים הירוקים ביד אליהו בלבד בשנה האחרונה.

4. השכונה הזו היא מבין השכנות המתוכננות בקפידה בעיר.

5. האוכלוסייה בשכונה היא אוכלוסייה חזקה יחסית (בהשוואה לשכונות האחרות ברובע) – מה שאומר שהשכונה תמשיך למשוך אליה אנשים צעירים ומוכשרים ותתחזק מבחינה סוציו אקונומית בעתיד.

רעיונות/ צרכים מרכזיים שהועלו במצגת:

1. פיתוח מסחר זעיר בשכונה (בעיקר בתי קפה) – דבר שיעודד קהילתיות ולא יצריך כניסה לתוך העיר בכל פעם שמתחשק קפה הפוך.

2. להעיר את השדרות – יצירת פעילויות על שדרות יד לבנים, החי"ל והמערכה בשיתוף העירייה, בתי הספר ומוסדות תרבות אחרים בעיר.

3. מחרוזת המזרח הירוקה – רעיון של איתי הורוביץ ליצור פעילויות או פסטיבלים לאורכו של הציר הירוק (שהתפתח בספונטאניות) שמורכב מהגינות לאורך כל שכונות המזרח ומחבר בין מתחם תע"ש (שעדיין לא הפך לגינה) לפארק איילון/ חירייה (אריק שרון) בדרום מזרח. על הציר הזה אפשר לקיים פעילויות רבות למשפחות, טיולי אופניים, תהלוכות ועוד.

מה עוד למדנו בכנס הזה:

1. צריך לפתח את התחבורה הציבורית בין מזרח העיר למרכזה.

2. כפר שלם – מתבצעת עקירת תושבים ברוטאלית, 30 משפחות מצאו דרכן לרחוב, מאוד עצוב.

3. שכונת התקווה – קמה ללא תכנון עירוני, פליטי דארפור ועובדים זרים רבים מגיעים לגור שם, אין מדרכות, והשכונה היא בעיקר שכונת מעבר לרבים מהתושבים בה, ועל כן ההזנחה הגואה.

4. רמת הטייסים – מתבצע פיילוט של איסוף אשפה בטמוני קרקע, וברחבי השכונה פוזרו פינות מחזור לנייר, זכוכית ופלסטיק – ח"ח לעירייה – צריך לעשות את זה במקומות נוספים.

5. ביצרון – ידועה גם כ"שכונה ירוקה בתל אביב" , להתקנא בקהילה שנוצרה שם, לא להתקנא בזיהום הקרקע והאוויר שנגרם על ידי תע"ש, מפעלים אחרים והכבישים שמקיפים את השכונה.

6. נחלת יצחק – מושבת אנטנות סלולאריות.

7. רעש מטוסים – מפגע בכל רובע 9, לא פלא שכל כך הרבה אנשים עצבניים בקו 7 בבוקרמניסיון – לא כיף לגור בתוך נתיב נחיתה של מטוסים.

8. "מי שיש לו גוש חמאה על הראש שלא ייצא לשמש" (משפט מחוזי מפי רון לוונטל – אני אימצתי!!).

טיפ מהאדריכלים: לבקר ברחוב קלמר ביד אליהו – הם אומרים שהשיפוץ שנעשה שם שווה ביקור, דיווחים בקרוב.

תודה לפורום הירוק על הארגון המקצועי, תודה ללרמן ונויפלד שבאו לתמוך, ותודה להוריי שהביאוני עד הלום, וגם לסבא וסבתא שבחרו להתיישב ביד אליהו וכך הגעתי לפה

תוספת של לרמן: תודה רבה לאדריכל איתי הורוביץ שהסכים לחלוק את המצגת המעולה על יד אליהו ומזרח העיר, ולאדרכלית מיכל דון ולגיתית וינר שעזרו בתכנון המצגת. תודה נוספת לגיתית שטרחה על כתיבת הסיכום. מי ייתן ושכונות מזרח העיר יהפכו לשכונות טובות (אפילו) יותר ממה שהן כיום ושהעירייה תאמץ את ההצעה של איתי ל"פסטיבל מחרוזת המזרח".

תוספת נוספת: הסיכום של החברה להגנת הטבע של הארוע.

פוסט זה פורסם בקטגוריה יד אליהו, פוסט אורח, תל-אביב. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

9 תגובות על מזרח רחוק – מזרח ירוק

  1. לטאת העם הגיב:

    מעניין וחשוב.
    גיתית, יש לך מושג אם יש פעילות דומה בשכונת לב העיר? (אני מתגורר באחד העם, קרוב להיכל התרבות). או שאולי אתה לרמן יודע? כמדומני אתה גר בסביבה, לא?

  2. גיתית הגיב:

    לטאה,
    יש פעילות דומה בשכונת לב העיר, לרמן בטח יודע יותר ובכל מקרה אתה יכול לפנות לפורום הירוק http://www.teva-tlv.org/4_c.html יחזרו אליך עם פרטים. תצטרף, תצטרף…. יש יופי של מפגשים ואנשים בפורום.

  3. נויף הגיב:

    באמת היה מוצלח!
    כל המציגים מהשכונות השונות היו מעניינים, אבל המצגת של יד אליהו התבלטה מעל כולן! כל הכבוד!

    ולא לשכוח שגילינו סוף סוף את הסיבה לכל הפעילויות התמוהות של ראש העיר: האנטנה הסלולרית שנצבת ב-ד-י-ו-ק מעל לראשו.

  4. לרמן הגיב:

    לטאה,
    מרכז העיר אינו מתפקד כ"שכונה" באותו מובן קלאסי יחסית של שכונות שולי העיר. בשולי העיר (דרום, צפון ומזרח) יש הרבה יותר משפחות של שני הורים – כלומר ילדים ואנשים בגיל הביניים מאשר במרכז העיר, אשר מאוכלס באחוזים גדולים של רווקים, קשישים ומשפחות חד-הוריות. כמו כן, מרכז העיר מאכלס מעבר לתושביו (שאני נמנה עליהם) את רוב הפעילות הפיננסית, התרבותית והתקשורתית של מדינת ישראל, ולכן הוא לא רק מקום מגורים, אלא גם מקור עוצמתה וחוסנה של המדינה, וככזה משרת את המדינה ולא רק אותנו. מכאן נובע שכל מערך השיקולים והתכנונים של מרכז העיר תל-אביב שונה מהותית משולי העיר.

    בנוסף, למרכז העיר אין ועד שכונה (פורמלית, יש משהו כזה), וההתאגדויות בו נושאות אופי שונה וקצר טווח (בין השאר משום שרוב מוחלט של תושבי מרכז העיר לא יגורו בו בעוד 20 שנה, בכל מקרה). אני מחזק את מה שגיתית כתבה וממליץ לך להצטרף לפעילויות של החברה להגנת הטבע שזה הדבר הכי קרוב לפעילות מאורגנת לטווח ארוך באזור.

    נויפלד, אכן על-פי פעילויות ראש-העיר ניתן לקבוע כי הימצאותה של אנטנה סלולרית מעל הראש פוגעת בצורה קשה בתהליכי קבלת החלטות.

  5. ניצן הגיב:

    לרגל יום הולדתי השלושים, אישתי קנתה לי "טייס ליום אחד". בקצרה – המראה בססנה משדה התעופה בהרצליה, סיבוב באוויר ונחיתה.

    זה היה ביום שישי, השמיים היו כחולים וניתן היה לראות את השדות הירוקים לכל עבר.

    תל אביב לעומת זאת, הייתה שרויה בתוך ענן אפור – שחור שמעליו ניתן היה להבחין רק בראשי הגורדי שחקים שהיו מספיק גבוהים.

    עד שת"א לא תאמץ הרבה מאוד ירוק – היא תמשיך להראות ככה, ומבצע ירוק כזה או אחר לא ישנה בהרבה. ת"א צריכה לאמץ גישה ירוקה מרחיקה בהרבה מפארק כזה או אחר.

  6. almost30 הגיב:

    גיתית – מצגת מרשימה! לי יש פינה חמה בלב ליד אליהו, אני גם עובר שם כמעט מדי בוקר בדרכי לעבודה. כל הכבוד על העשייה.
    בתי קפה ברחבי השכונה בהחלט יכולים לשפר את הקהילתיות. כיום לדעתי מרבית האופציות נמצאות בסביבת היכל יד אליהו(נוקיה) .
    מחכה כבר לפסטיבל הראשון!!

  7. ערן הגיב:

    ישר כח לכל מי שאיכפת לו מיד אליהו.
    לצערי לא יכולתי להגיע לכנס אבל אשמח לקחת חלק בפעילות הפורום השכונתי.
    גיתית: את מוזמנת ליצור איתי קשר דרך הבלוג שלי.
    תודה,
    ערן.

  8. גיתית הגיב:

    ניצן – האם רצית לספר על יומולדת שלושים שלך? כדאי לך להגיע לאזור יד אליהו דרך היבשה ולהיווכח בירוק. מתצלומי אוויר של השכונה היא דווקא אי ירוק בתוך כל האפור, מומלץ בחום לבוא לביקור, לפחות במחרוזת הירוקה.
    כמעט 30 – אכן רוב הפעילות מתרחשת באיזור ההיכל, אם כי מסחר זעיר יש גם במקומות אחרים של השכונה. אם אתה מכיר יזם שהתעניין בפתיחת בית קפה תקשר בינינו… יש כמה רעיונות ללוקיישנים…
    ערן – אכן רשמתי לפני!!! ניצור איתך קשר לקראת הפגישה הבאה
    כולם- מה העניינים עם אדריכלים ויד אליהו? מפתיע אבל מסתבר שהרבה אדריכלים מתגוררים בשכונה, למישהו יש הסבר?

  9. anat barkai-nevo הגיב:

    הנדון: תכנית מתחם הורודצקי – מפגש יידוע ציבור

    הנך מוזמן/ת למפגש יידוע הציבור, אשר יתקיים ביום ה', 30.10.2014
    בין השעות: 19:30-22:30
    במרכז הקהילתי רמת ישראל- ביצרון, רחוב האספרגוס 11

    רשות מקרקעי ישראל, בשיתוף עיריית תל-אביב יפו, מקדמים תכנית בנייה של מגורים ופיתוח, שטחים ציבוריים פתוחים ומוסדות ציבור במתחם המחנה הצבאי הורודצקי לעת פינויו.

    במסגרת קידום התכנית, מקיימים הגוף היוזם –רשות מקרקעי ישראל, בשיתוף עיריית ת"א-יפו מפגש ליידוע הציבור. במפגש תוצג התכנית ויתקיים דיון בהיבטים שונים שלה, כגון תנועה וחנייה, שטחי הציבור ואיכות הסביבה.

    סדר יום:

    19:30 התכנסות
    20:00-21:30 מליאה
    • הרקע לקידום התוכנית – נציג עיריית ת"א יפו
    • תוכנית מתחם הורודצקי – אדר' נעמה מליס, נעמה מליס אדריכלות ובינוי ערים
    • פאנל יועצי התוכנית – שאלות ותשובות מהקהל
    21:30-22:30 חלוקה לקבוצות דיון (עפ"י אזורים גיאוגרפיים)
    • בירור צרכי הציבור המתגורר באזור בנוגע לשטחים ציבוריים פתוחים, מוסדות ציבור ושטחי מסחר.
    • נושאים נוספים כפי שיעלו.

    יש לאשר השתתפות מראש בכתובת מייל publicparticipation@avivamcg.com
    (נא לציין פרויקט הורודצקי ופרטי התקשרות)

    מחלקת תכנון מזרח
    אגף תכנון העיר, מינהל ההנדסה, עיריית תל אביב-יפו מנהלת רובע מזרח
    עיריית תל אביב-יפו רשות מקרקעי ישראל – מרחב עסקי ת"א- יפו

כתיבת תגובה